MinByAalborg.dk

Påskeferie: Kend dine rettigheder som flypassager

27 marts, 2024 | 17:00
- Af Vagthavende
Strejker, aflysninger og forsinkelser kan ødelægge feriestemningen for de mange danskere, der vælger at flyve i påsken. Benedikte Bolvig Lund, leder af Flyhjælps lawsuit-afdeling, understreger vigtigheden af at kende sine rettigheder som flypassager. Flyselskaberne bør informere passagererne om deres rettigheder ved aflysninger eller forsinkelser, men dette sker sjældent uden at passagererne spørger ind til det. ... Læs mere
Info:
fly
Foto: John McArthur - Unsplash

Strejker, aflysninger og forsinkelser kan ødelægge feriestemningen for de mange danskere, der vælger at flyve i påsken. Benedikte Bolvig Lund, leder af Flyhjælps lawsuit-afdeling, understreger vigtigheden af at kende sine rettigheder som flypassager.

Flyselskaberne bør informere passagererne om deres rettigheder ved aflysninger eller forsinkelser, men dette sker sjældent uden at passagererne spørger ind til det. Flyhjælp, der blev opkøbt af Flightright i 2021, har hjulpet over 400.000 flypassagerer med at få mere end 400 mio. kroner i kompensation fra flyselskaberne siden 2014.

Undersøgelser viser, at næsten halvdelen af de danske påskeferierejsende flyver til deres destination. Forventningen er omkring 1,5 millioner rejsende igennem Københavns Lufthavn i påskeugerne. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på sine rettigheder, især hvis problemer opstår på rejsen.

Benedikte Bolvig Lund fremhæver fem vigtige ting at vide om rettigheder som flypassager:

  1. Forplejning ved lange ventetider: Ved forsinkelser på mere end fem timer eller aflysninger har passagerer ret til forplejning, herunder drikkevarer, måltider, telefonopkald og endda hotelophold.
  2. Kompensation ved forsinkelser: Passagerer kan kræve kompensation på op til 4500 danske kroner ved ankomst til destinationen med mere end tre timers forsinkelse, samt for missede tilslutningsfly.
  3. Kompensation ved aflysninger: Ved aflysninger har passagerer altid ret til billetrefusion eller alternativ transport. Ved meddelelse om aflysning mindre end 14 dage før afgang kan der også være ret til kompensation.
  4. Strejker giver ret til kompensation: Pludselige strejker for flypersonale betragtes ikke som ekstraordinære omstændigheder ifølge EU-domstolen, og passagerer kan kræve kompensation.
  5. Tidsfrist for kompensation: Passagerer har tre år til at kræve kompensation for flyproblemer.

Disse rettigheder er fastlagt i EU’s forordning om flypassagerers rettigheder, og passagerer kan læse mere om dem på Flyhjælps hjemmeside. Det er vigtigt at være opmærksom på disse rettigheder for at sikre en problemfri rejseoplevelse i påsken.

Faktaboks:

  • Passagerer har ret til forplejning ved lange ventetider i lufthavnen.
  • Kompensation kan kræves ved forsinkelser på mere end tre timer eller aflysninger.
  • Ved aflysninger har passagerer ret til billetrefusion eller alternativ transport.
  • Pludselige strejker for flypersonale giver ret til kompensation.
  • Passagerer har tre år til at kræve kompensation for flyproblemer.
DEKLARATION
Klik her for at se hele deklarationen.
Kilde: Travel News
Relaterede nyheder
Kontakt info
Pressenævnet
Tilmeldt pressenævnet siden 25. maj 2011
Tip os
Annoncer
CVR
43545841 - MinByDanmark ApS
Licens
Kontakt