Danskerne er stadig ikke klar til dagligvarer på nettet

643c9c_Saenk_farten

De færreste køber æbler, mælk eller gulerødder på nettet. 90 procent af danskerne vil nemlig helst købe deres daglig­varer i en fysisk butik. Samme andel af forbrugerne som sidste år foretrækker selv at lægge varerne i kurven, når de handler, og dermed er udviklingen i dagligvarehandlen på nettet tilsyneladende gået i stå. Det viser en ny undersøgelse fra Eniro Danmark, der for tredje år i træk har kortlagt danskernes indkøbsvaner på nettet.

Man er nødt til selv at have frugt, grøntsager og andre dagligvarer i hænderne, hvis man vil være sikker på, at varerne er friske, og kvaliteten er i orden. Sådan er der tilsyneladende mange danskere, der tænker. 90 procent foretrækker nemlig at købe ind i en fysisk butik, og 38 procent af dem siger direkte, at de er nervøse for varernes kvalitet, hvis de handler på nettet – selvom flere af netbutikkerne faktisk har en friskhedsgaranti. Det viser en landsdækkende undersøgelse fra Eniro Danmark.

”Dagligvarebutikkerne på nettet skal være gode til at målrette deres markedsføring, hvis de vil overbevise danskerne om, at de skal købe varerne online i stedet for i det lokale supermarked. Det skal være nemmere for forbrugerne at finde de gode nettilbud, hvor varerne er billigere end i den fysiske butik, og samtidig skal netbutikkerne blive bedre til at skræddersy deres lokale søgbarhed, så den er tilpasset det lokalområde, som de leverer til,” siger Stefan Kercza, der er koncernchef i Eniro.

Kun 14 procent af danskerne har nogensinde prøvet at handle i en dagligvarebutik på nettet, og blot syv procent vil helst købe de daglige fornødenheder online. Dermed er udviklingen i nethandlen med dagligvarer gået i stå. I løbet af det seneste år er det ikke lykkedes netbutikkerne at få flere til at fylde varer i den digitale indkøbskurv.

Livsstilsekspert: Indkøb er en sanselig oplevelse
Ifølge livsstilsekspert Henrik Byager skyldes danskernes manglende lyst til at købe deres dagligvarer på nettet, at indkøbet er en sanselig oplevelse, hvor man sjældent har besluttet lang tid i forvejen, hvad man vil lægge i kurven.

”Når man handler i en fysisk butik, kan man også fysisk forsikre sig om varernes kvalitet. Man kan tage æblerne i hånden eller sammenligne pakkerne med oksekød. For selvom kvaliteten af alle varerne er i orden, er de jo ikke fuldstændig ensartede. Her spiller de personlige præferencer også ind. Man vil selv vælge, præcis hvilken pose bagekartofler man køber. Samtidig er det fx de færreste, der på forhånd finder ud af, hvad de vil lave til aftensmad. De bruger også turen rundt i supermarkedet til at blive inspirerede. Så medmindre det bliver væsentligt billigere at handle på nettet, tror jeg ikke, at mange danskere vil ændre vaner lige med det første,” siger Henrik Byager.

Københavnerne køber flest dagligvarer på nettet
Til trods for, at kun en lille del af danskerne har prøvet at handle i en dagligvarebutik på nettet, har mere end en femtedel af københavnerne kørt rundt med indkøbsvognen online. Der er nemlig store regionale forskelle på dagligvarehandlen på nettet. I København og omegn har 22 procent købt dagligvarer i en netbutik, mens kun fem procent af vestjyderne har prøvet det. 40 procent af vestjyderne siger tilmed, at de aldrig kunne finde på at købe broccoli, rugbrød og toiletpapir på nettet. Det samme lyder blot fra 25 procent af københavnerne.

”Uanset at forbrugerne ikke er blevet mere begejstrede for dagligvarehandel på nettet i løbet af det seneste år, viser blandt andet de mange københavnere, der har prøvet at købe deres varer i netbutikker, at udviklingen generelt går mod et mere digitalt forbrug. Så hvad enten man er en lokal slagter eller en landsdækkende supermarkedskæde, er det vigtigt at være søgbar på nettet. Man kan hurtigt sakke bagud, hvis ikke man supplerer sin fysiske tilstedeværelse med synlighed online,” siger Stefan Kercza.

Fakta: Danskernes dagligvarehandel på nettet
14 procent af danskerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Flest har prøvet det i København og omegn, og færrest i Vestjylland. Her er tallene henholdsvis 22 procent og fem procent.
90 procent af danskerne foretrækker typisk at købe deres dagligvarer i en fysisk butik, mens kun syv procent typisk foretrækker en dansk hjemmeside. Tallene er de samme som for et år siden.
Blandt de danskere, der ikke foretrækker at købe deres dagligvarer på nettet, siger 62 procent, at de helst vil se varerne, inden de køber dem, 56 procent, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik, og 38 procent, at de er nervøse for netvarernes friskhed eller kvalitet.

37 procent siger, at det ville kunne få dem til at købe flere dagligvarer på nettet, hvis de fik en garanti for varernes friskhed og kvalitet, og 31 procent siger, at billigere levering ville have den samme effekt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *