MinByAalborg.dk

Læsø skal have ny el-færge

27 juni, 2023 | 03:00
- Af Redaktion
For blot tre måneder siden var Læsø helt afskåret fra omverden, da begge Læsø færger blev sendt på værft. Det har været baggrunden for beslutningen om en ny el-færge.
MinByFoto.dk
Info:
MinByFoto.dk
Dette billede er ikke relateret til indholdet i denne artikel, men er i stedet en midlertidig løsning på en teknisk fejl. Vi beklager ulejligheden og arbejder på at rette problemet.

Et flertal af øens politikere har sammen med færgeudvalgets formand, Jess Jessen-Klixbüll, truffet beslutningen om en ny grøn færge.

Færgen skal være en såkaldt lukket dobbeltender. Det vil sige, færgen ikke skal vendes i havnen men at kaptajnen blot vender sædet den anden vej, og så er færgen klar til at sejle.

Den skal være el-drevet med batteripakke. Men man har ingen grund til at frygte, at man strander midt på havet, fordi færgen løb tør for strøm. Der vil være kæmpe batterier ombord og grønne generatoranlæg.

“Det er ikke et forsøg, det er en driftsløsning, der er kendt og benyttet blandt andet på Ærø,” fortæller Jess Jessen-Klixbüll.

Den nuværende Læsøfærge hedder Margrete Læsø, og hun startede med at sejle mellem Vesterø Havn og Frederikshavn i 1997. Hun kan rumme 76 personbiler og næsten 600 passagerer.

Derudover er der en reservefærge kaldet Ane Læsø, der er mindre end Margrete Læsø.

Den nye el-færge får plads til 600 passagerer og 115 personbiler.

Det er planlagt, at færgen skal have fire afgange hver dag året rundt med en mulig femte midt på dagen.

Med en investering på 300 millioner kroner er færgen den største økonomiske beslutning, der nogensinde er truffet på Læsø.

Der er også planer om at bygge et stort solcelleanlæg på Læsø, der kan forsyne den nye færge.

Færgeselskabet beholder Margrete Læsø som reserve færge.

Kilde: TV 2 Nord.

DEKLARATION
Klik her for at se hele deklarationen.
Relaterede nyheder
Kontakt info
Pressenævnet
Tilmeldt pressenævnet siden 25. maj 2011
Tip os
Annoncer
CVR
43545841 - MinByDanmark ApS
Licens
Kontakt