Den danske rådgivervirksomhed NIRAS skal deltage i et internationalt projekt, der skal udvikle metoder til, at byplanlægning og byggeri kan støtte kollektiv transport og skabe bedre byrum. Projektet har flere nyskabende tiltag, herunder at forskere i CO2– og partikelforurening fra Nanjing Universitet indgår i et samarbejde med kolleger fra Sverige og Beijing for at måle, hvordan byplanlægning og arkitektur påvirker trafikanters adfærd.
“Ved at kombinere forskernes viden om både mængden af udledt forurening og partiklernes bevægelser, kan vi skabe forskningsbaseret viden for bæredygtig byplanlægning. Forskningsprojektet indeholder den sociale faktor, som er yderst vigtig. Det handler om trafikanternes trivsel og villighed til at rejse kollektivt, foretage skift og opholde sig i byrummet. Vi ser projektet som vejen til at skabe bæredygtige mobilitetsknudepunkter og byer, både i stor og lille skala,” siger Sofie Kirt Strandbygaard, der er seniorkonsulent i bæredygtig mobilitet i NIRAS.
Sammen med sine kolleger i NIRAS skal hun deltage i det internationale forsknings- og innovationsprojekt TOD2, sammen med førende forskere fra Nanjing University og Tongji University fra Shanghai, samt fra Stockholm University og KTH Royal Institute of Technology i Sverige. Desuden deltager den danske startup UrbanDigital i projektet.
“Den urbane udvikling i Kina er gået vanvittigt hurtigt de seneste årtier. Derfor er Kina også verdens førende land, når det gælder byrumsanalyser og innovative mobilitetsløsninger. Deres byer er kæmpe laboratorier for banebrydende løsninger. Så selvom vi i NIRAS også er skarpe på bæredygtig mobilitet, så bliver det et privilegie at arbejde sammen med nogle af verdens bedste forskere inden for feltet,” siger Sofie Kirt Strandbygaard.
TOD står for ‘transitorienteret byudvikling’, og denne term har været benyttet siden 1990’erne. TOD2-projektet resulterer i en opdateret version af disse principper for byudvikling centreret omkring mobilitetsknudepunkter. TOD2 fokuserer således på byrum, transport og mobilitet, og udledningerne herfra. Transportsektoren står for en tredjedel af verdens samlede klimabelastning, og det er helt centralt at inddrage transporten i løsningen af klimakrisen, også den transport, som foregår i vores byer.
Kilde: Niras A/S via Ritzau