MinByAalborg.dk

Konflikt kan lade grønlandsk forblive på jorden

23 maj, 2023 | 17:00
- Af Redaktion
Der kan være en fagforeningskonflikt på vej, der gør, at den Airbus, der flyver mellem København og Grønland ikke kommer på vingerne i næste måned. Andre ruter er dog stadig i luften.
MinByFoto.dk
Info:
MinByFoto.dk
Dette billede er ikke relateret til indholdet i denne artikel, men er i stedet en midlertidig løsning på en teknisk fejl. Vi beklager ulejligheden og arbejder på at rette problemet.

“I en tid, hvor inflationen er høj, og lønmodtagerne bliver hårdt ramt på pengepungen, så bliver de virksomheder, hvor det går godt, nødt til at vænne sig til, at lønmodtagerne skal have noget mere i posen. Det er helt grundlæggende det, som den her konflikt handler om,” siger forhandlingschef Keld Bækkelund Hansen fra Dansk Metal.

Ifølge det seneste halvårsregnskab forventer ledelsen i Air Greenland, at regnskabet for 2022, ligesom i 2021, kommer til at vise et stort overskud.

Dansk Metal har udelukkende varslet konflikt mod den direkte rute mellem Grønland og Danmark. Det er som bekendt muligt at flyve til Grønland på anden vis. Indenrigstrafikken og de lokale helikopterflyvninger er heller ikke omfattet af konflikt.

“Det er flymekanikerne, der holder flyene på vingerne. Men vi ønsker ikke at ramme indenrigstrafikken i Grønland, og derfor har vi udelukkende varslet strejke på den transatlantiske rute. Det grønlandske folk skal rammes mindst muligt. Det er klart, at vi er kun stærke som lønmodtagere, hvis vi står sammen mod den arbejdsgiver, der ikke vil give mere i løn. Så vi bliver nødt til at ramme virksomheden for at presse dem til at give mere i lønposen,” siger Keld Bækkelund Hansen.

Dansk Metal organiserer flymekanikerne, der arbejder i Air Greenland. Det er Air Greenland selv, der har valgt, at der skal være årlige lønforhandlinger med mulighed for konflikt. Ved overenskomstforhandlingerne sidste år mellem Air Greenland og Dansk Metal fik Air Greenland nemlig tilbudt at lave en tre-årig overenskomst med lønstigninger på fire procent om året. Det sagde de nej til, og aftalen blev i stedet, at der skal være årlige forhandlinger om lønnen med ret til konflikt. Konfliktvarslet er derfor helt efter bogen i samarbejdet mellem arbejdsmarkedets parter.

“Air Greenland har selv valgt, at de vil have årlige lønforhandlinger med ret til konflikt. Vi håber, at de kommer til fornuft og vender tilbage til forhandlingsbordet. Vi er åbne for alle gode forslag, men det kræver, at de ændrer kurs. Flymekanikerne har været meget fleksible over for selskabet under corona-epidemien, og de er en meget efterspurgt arbejdskraft. Så det er kun rimeligt, at de får bevaret deres realløn,” siger Keld Bækkelund Hansen.

Kilde: Dansk Metal via Ritzau

DEKLARATION
Klik her for at se hele deklarationen.
Relaterede nyheder
Kontakt info
Pressenævnet
Tilmeldt pressenævnet siden 25. maj 2011
Tip os
Annoncer
CVR
43545841 - MinByDanmark ApS
Licens
Kontakt