MinByAalborg.dk

Snart flyver aalborgenserne grønnere

2 maj, 2023 | 08:00
- Af Redaktion
Der er sat et mål om, at lufttrafikken skal flyve grønnere i fremtiden, hvorfor flypassagerer i Aalborg og hele Europa se frem til at flyve med bedre samvittighed.
MinByFoto.dk
Info:
MinByFoto.dk
Dette billede er ikke relateret til indholdet i denne artikel, men er i stedet en midlertidig løsning på en teknisk fejl. Vi beklager ulejligheden og arbejder på at rette problemet.

Med aftalen ReFuelEU Aviation skal luftfarten i Europa være grønnere. Det skal ske med øget brug af grønne brændstoffer, herunder bl.a. brint såvel som syntetiske brintbaserede brændstoffer og avancerede biobrændstoffer, der kan indgå i eksisterende flymotorer. Samlet skal mængden af SAF øges fra 2 procent i 2025 til 70 procent i 2050. Som del af aftalen er der indgået delmål om, at 1,2 procent af SAF skal være syntetisk, det vil sige med udgangspunkt i grøn brint, i 2030, 5 procent i 2030 og 35 procent i 2050.

Brintbranchen glæder sig over, at aftalen baner vejen for anvendelse af syntetiske brændstoffer og etablering af den tilhørende infrastruktur i de europæiske lufthavne:

”Det er rigtig godt, at vi nu endelig i EU er blevet enige om at gøre luftfarten grønnere. Og det er godt, at det sker med bindende mål om indfasning af grønnere brændstoffer i flytransporten. Det giver en langsigtet ramme som både luftfartsselskaberne og den grønne brændstofindustri kan arbejde under. Ligeledes er det rigtigt godt, at brintbaserede brændsler tiltænkes en over tid stigende rolle i decarboniseringen af luftfarten. Nu kan vi i branchen gå i gang med at arbejde for at optimere brintbaserede brændsler og infrastrukturen i vished om, at der er sikret et minimumsaftag i de europæiske lufthavne,” siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen.

Men selvom aftalen skaber et godt fundament for brintens videre opskalering i luftfarten, havde Brintbranchen gerne set mere ambitiøse mål, særlig på delmålene om anvendelse af syntetiske brændstoffer:

”Det er ærgerligt, at der ikke er kommet mere ambitiøse mål om andelen af syntetiske brændsler i luftfarten i 2050. Vi mener bestemt, at det kunne have skubbet yderligere til udviklingen af brintbaserede brændstoffer i luftfarten, og sat endnu mere fart på omstillingen, men samlet set er der grund til at glæde sig over, at vi har en aftale med bindende mål og vi dermed for alvor kan komme i gang,” siger Tejs Laustsen Jensen.

ReFeulEU Aviation er del af Fitfor55-lovgivningspakken. Den indgåede aftale skal formelt godkendes i de kommende måneder.

Kilde: Brintbranchen via Ritzau

DEKLARATION
Klik her for at se hele deklarationen.
Relaterede nyheder
Kontakt info
Pressenævnet
Tilmeldt pressenævnet siden 25. maj 2011
Tip os
Annoncer
CVR
43545841 - MinByDanmark ApS
Licens
Kontakt