MinByAalborg.dk

Som Aalborg-borger skal man være bekymret for digitaliseringen: Den rammer deres retssikkerhed

23 april, 2023 | 16:00
- Af Redaktion
Eksperter peger på, at den stigende digitalisering kan ramme Aalborgs befolkning og resten af landet negativt på deres retssikkerhed.
MinByFoto.dk
Info:
MinByFoto.dk
Dette billede er ikke relateret til indholdet i denne artikel, men er i stedet en midlertidig løsning på en teknisk fejl. Vi beklager ulejligheden og arbejder på at rette problemet.

Digitaliseringen udfordrer retssikkerheden for den enkelte borger, siger syv ud af ti af juraeksperterne i Djøfs Jurapanel. Panelet peger på, at det blandt andet gør sig gældende, når borgere har brug for hjælp fra pårørende til at logge på e-boks med MitID, fordi de pårørende dermed får adgang til meget personlige oplysninger. Hertil nævner panelet, at den obligatoriske digitale selvbetjening er en udfordring i mødet med myndighederne.

Ny forperson for Djøfs Jurapanel og forskningschef ved Institut for Menneskerettigheder, Pernille Boye Koch siger:

– “Jeg synes, det er bekymrende, at resultaterne så klart peger på, at den digitale udvikling har forringet borgernes retssikkerhed. De fleste digitaliseringstiltag lanceres som en hjælp, der skulle gøre det nemmere for borgerne, men jurapanelets tilkendegivelser peger på, at det har haft en høj retssikkerhedsmæssig pris.”

Jurapanelet peger på, at problemerne for retssikkerheden rammer alle, men i særlig grad borgerere, hvor det digitale kan være svært: Ældre, ordblinde eller personer med dansk som andet sprog. De bliver afskåret fra at formulere deres behov og ønsker, og har derfor ringere muligheder for at få adgang til den hjælp, de har krav på. Men digitaliseringen gør det også generelt sværere for alle borgere at komme i kontakt med det offentlige. Så det kan ikke løses ved blot at fritage nogle borgere for digital post eller få hjælp fra pårørende, understreger Pernille Boye Koch.

– “Undersøgelsen peger på et klart behov for, at borgernes rettigheder tænkes langt mere og tidligere ind, både når ny lovgivning bliver til, og når nye digitale løsninger erstatter borgernes kontakt med det offentlige. Der er brug for en erkendelse af, at myndighederne ikke kan nøjes med generel vejledning på skærmen, men at der skal være mulighed for at få hjælp og vejledning ved personlig kontakt, hvis der skal være retssikkerhed for alle borgere, ” siger forperson for Djøfs jurapanel, Pernille Boye Koch. 

Kilde: Djøf via Ritzau

DEKLARATION
Klik her for at se hele deklarationen.
Relaterede nyheder
Kontakt info
Pressenævnet
Tilmeldt pressenævnet siden 25. maj 2011
Tip os
Annoncer
CVR
43545841 - MinByDanmark ApS
Licens
Kontakt