MinByAalborg.dk

Byrådet har vedtaget et nyt og forbedret bybusnet i Aalborg

28 marts, 2023 | 08:00
- Af Redaktion
Med udgangspunkt i byens udvikling og input fra borgerne er stregerne nu sat for fremtidens busruter i Aalborg. Formålet er, at det skal være nemt og hurtigt at bruge den kollektive trafik - også til nye boligområder. De første ændringer sker søndag 6. august 2023, mens resten følger i august 2024.
Info:
Aalborg kommune - Nyt bybusnet 2024

Efter 20 år uden større ændringer er et nyt og forbedret bybusnet på vej i Aalborg. Det sker i forbindelse med det årlige køreplanskifte, som i år er søndag 6. august 2023.

Aalborg Byråd har netop nikket til det nye bybusnet, og rådmand Per Clausen fra Klima og Miljø fortæller:

“Vi ønsker en kommune med gode og effektive forbindelser, hvor bussen er et grønt alternativ til bilen. Et alternativ, som er godt for bymiljøet. Derfor er tiden nu kommet til at nytænke og udvikle det nuværende bybusnet i Aalborg.”

Bybusnettet bliver implementeret over to etaper fordelt på to år. Det skyldes, at stoppesteder, vendebaner og chaufførfaciliteter ikke er færdige på alle ruter før i 2024.

Nye boligområder og ringlinjer

De største ændringer i 2023 er, at linje 12 bliver forlænget til Gistrup, mens linje 14 fortsætter til Klarup og Storvorde. Til efteråret bliver linje 2 desuden erstattet af Plusbussen og fortsætter på sigt videre til det nye universitetshospital.

Mange steder forbliver linjeføringen stort set, som den er i dag. Det gælder eksempelvis i Kærby, Gug, Visse, Ferslev og Langholt. Dog får en række ruter ændret frekvens på afgangene. Samtidig får mange borgere kortere afstand til det nærmeste stoppested.

“Det er selvfølgelig ikke muligt at gøre alle tilfredse, når den økonomiske ramme er uændret. Men jeg synes, vi har fundet en rigtig god løsning, hvor vi bruger de penge, vi har, bedre. Eksempelvis dækker bybusnettet fremover også boligområder som Sofiendal Enge og Stigsborg i Nørresundby. Desuden er der ringlinjer fra Skalborg til Aalborg Øst og fra Lindholm Station til AAU Busterminal. Dermed kan passagerer, som ikke skal ind til midtbyen, køre uden om Aalborg Busterminal,” siger Per Clausen.

Det nye bybusnet består af ti bybuslinjer, to ringlinjer på tværs af Aalborg samt Plusbussen. Samlet set dækker det hele området, hvor de gule bybusser og røde metrobusser kørte. Den kollektive trafik i Aalborg Kommune består desuden af de nuværende servicebusser, lokalbusser, regionalbusser og Flextrafik samt tog.

Det nye bybusnet linje for linje

Der sker følgende ændringer i bybusnettet søndag 6. august 2023:

Linje 2
Kører i dag ruten Storvorde/Klarup/ Gistrup – AAU Busterminal – Aalborg Busterminal – Nytorv – Væddeløbsbanen. Fremover bliver den afkortet til AAU Busterminal.
Linje 5
Kører i dag ruten Skelagergårdene – Grønlands Torv – AAU Busterminal. Fremover kører den via Sohngårdsholmsvej og Humlebakken og får ny endestation ved Troensevej
Linje 6
Kører i dag ruten Lindholm Station – Nr. Uttrup Torv – Øster Uttrupvej – AAU Busterminal. Fremover kører den via Budumvej i stedet for Langagervej.
Linje 12
Kører i dag ruten AAU Busterminal – Vejgaard – Aalborg Busterminal – Nytorv – Lufthavnen – Vadum – Aabybro. Fremover bliver den forlænget til Gistrup to gange i timen.
Linje 14
Kører i dag ruten Skelagervej – Aalborg Busterminal – Jyllandsgade – Humlebakken – AAU Busterminal. Fremover bliver den reduceret til fire afgange i timen i myldretiden og to gange i timen uden for myldretiden. Ruten bliver forlænget til Klarup og Storvorde to gange i timen. Øvrige afgange får endestation ved Troensevej.
Se hele det nye bybusnet for 2023 og 2024 på Aalborg Kommunes hjemmeside.

Processen for det nye bybusnet

Det nye bybusnet er udarbejdet med input fra borgerne samt data og statistik for, hvordan passagererne rejser med kollektiv trafik i dag. Der har været inviteret til dialog med lokale samråd, seniorråd, lokalråd, handicapråd, tilgængelighedsråd og integrationsråd. Desuden har de unge kunnet give input via uddannelsesråd og -institutioner samt ungeklimaråd.

Herefter fulgte en offentlig høringsperiode på otte uger, hvor borgerne igen kom med deres ønsker og behov. De i alt 1.119 kommentarer og 135 høringssvar medførte en del ændringer – blandt andet blev de nuværende ruter bevaret flere steder efter borgernes ønske.

Baggrund

Bybusnettet tager afsæt i Aalborg Kommunes kollektive trafikpolitik fra 2020. Politikken fokuserer på kollektiv trafik for alle, sammenhængende mobilitet, at komme hurtigt fra A til B samt at være grøn og bæredygtig. Det sker ved mere direkte linjer til midtbyen, bedre muligheder for at rejse rundt om byen og kort afstand til nærmeste stoppested.

Aalborg kommune – Nyt bybusnet 2024
DEKLARATION
Klik her for at se hele deklarationen.
Kilde: Aalborg kommune
Relaterede nyheder
Kontakt info
Pressenævnet
Tilmeldt pressenævnet siden 25. maj 2011
Tip os
Annoncer
CVR
43545841 - MinByDanmark ApS
Licens
Kontakt