Når regningen kommer, kan det være svært at forstå hvad man bliver opkrævet for. Men dette vil Forbrugerrådet Tænk have lavet om.
I et nyt udspil fremlægges der 20 forslag til vilkår for el-, gas- og fjernvarmekunder, der alle skal forsimple og standardisere forbrugernes regninger.
”Regningerne skal indeholde de vigtigste nøgleoplysninger, herunder spottillæg per kilowatt-time, der muliggør reel sammenligning på tværs af elselskaberne,” lyder det i et af forslagene.
”Derudover skal detaljerede forbrugs- og prisoplysninger være lettilgængelige for den gruppe af forbrugere, der gerne vil dykke ned i deres forbrug. For eksempel via elselskabernes selvbetjeningsløsninger,” lyder det i andet forslag.
Andre forslag vil have et krav om en samlet betegnelse for elprodukter, priser og gebyrer. Dette betyder at produktnavne som “flex-el”, “variabel el” og “grøn el” fremover vil have et navn på tværs af selskaber. Dette skal gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue et produkts klimaaftryk.
En fordobling i sager i Ankenævnet på Energiområdet fra 2021 til 2022 har været baggrund for udspillet. Forbrugerrådets egen rådgivning fik desuden tre gange så mange henvendelser om energi i 2022 sammenlignet med året inden.
”I takt med at priserne steg i 2022, er det væltet frem med problemsager for både virksomheder og myndigheder,” siger direktør i Forbrugerrådet Tænk Mads Reinholdt i en pressemeddelelse.
”Det er blevet tydeligt, at det er svært at være forbruger af energi og for eksempel helt grundlæggende at få oplyst priser og komme i kontakt med sit selskab, når man har spørgsmål,” siger han.
Det foreslås også at indføre en bevilling til at oprette og drive elselskaber. Derudover bør udgangspunktet være, at forbrugerne altid betaler for deres faktiske elforbrug.
Et lovforslag på området fremsættes i næste uge ifølge klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) i et skriftligt svar til Jyllands-Posten.
Forslaget vil have indført fængselsstraf ved grove og systematiske overtrædelser af markedsføringsloven.