Aalborg Kommune markedsfører sig via samarbejdsaftaler med elitesportsklubberne, men der er ikke enighed om, hvorvidt kommunen får det, der betales for. I 2023 har Aalborg Kommune afsat 1.475.000 kr. til at indgå samarbejdsaftaler med sportsklubber mod at få markedsføring for pengene. Men der er ikke enighed om, hvorvidt det er en god ide.
Senest har økonomiudvalget diskuteret sagen, og et flertal gik ind for at indgå aftaler med 10 klubber som bl.a. AaB A/S, Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates.
I alt har Aalborg Kommune et budget på samarbejdsaftaler med sportsklubberne på 1.475.000 kr. i 2023. Efter anbefaling fra forvaltningen ændrede man samarbejdet, så der frem for et-årige samarbejdsaftaler overgås til løbende samarbejdsaftaler med mulighed for opsigelse inden 1. november i indeværende år, ligesom de aftalte beløb i samarbejdsaftalerne justeres med henblik på at overholde den samlede budgetramme.
Og endelig går man som hovedregel over til fastsatte resultat-uafhængige beløb frem for individuelle aftaler om bonus. Men Enhedslisten stemte imod, for partiet mener ikke, at kommunen får valuta for pengene i form af markedsføring, som bl.a. sker via bandereklamer, bannerreklamer og reklamer på spillertøj.
Borgmesteren mener derimod, at kommunen får “value for money”, og at det er en måde at opnå eksponering og branding for byen. Kommunalforsker Roger Buch er enig med Enhedslisten og mener ikke, at kommunen får noget substantielt ud af aftalerne. Publicity har vurderet værdien af aftalerne og nævner, at den største markedsmæssige værdi ligger i bandeeksponeringen over for hjemmepublikummet og sekundært over for tv-seerne.
En kommune må ikke støtte elitesportsklubberne, men må godt købe markedsføring til markedsprisen. Forud for økonomiudvalgets afgørelse har man haft virksomheden Publicity til at vurdere om, man får markedsføring for pengene for fem af klubberne, hvilket er sket i november 2022.