Anima taler med store bogstaver i Aalborg

4 december, 2022 | 18:00
I mælkeindustrien får kalve kun 12 timer med deres mor. 24 hvis mælken er økologisk. Det er ifølge dyreværnsorganisationen Anima fuldstændigt uacceptabelt, og nu råber organisationen Arla op på kæmpe reklameskærme i fire store byer.
Foto: Anima

Når danskerne bliver bekendt med, at kalve tvangsfjernes fra deres mor kun 12 timer efter fødslen, er det blot 10 procent af dem, som finder det rimeligt. På den baggrund er det ikke overraskende, at Anima nu har indsamlet 50.000 underskrifter mod mælkeindustriens rutinemæssige adskillelse af ko og kalv. Nu overbringer Anima budskabet til Arla på vegne af de mange underskrivere.

– Langt de fleste er enige i, at kalve selvfølgelig hører til hos deres mor, og derfor vækker mælkeindustriens rutinemæssige overgreb massiv modvilje hos forbrugerne. Det vil vi gerne have Arla til at indse, udtaler Mathias Madsen, som er kampagneleder hos Anima.

Derfor taler Anima med store bogstaver på outdoor annoncer i København, Odense, Aarhus og Aalborg. I dag var kampagnemedarbejdere desuden forbi Arlas hovedkontor i Viby for personligt at overbringe budskabet til administrerende direktør, Peder Tuborgh.

Mælkeindustrien skal forandres grundlæggende ifølge Anima

Et stort internationalt forskningsstudie har for nylig vist, at malkekvæg har det markant værre end kødkvæg. Studiet peger især på adskillelsen af ko og kalv som ét af de væsentligste problemer.

Samtidigt viser et nyt norsk studie, at det faktisk kan betale sig, at lade kalven blive hos sin mor, for kalven giver senere mere mælk tilbage, end den drikker.

– Det står mere og mere klart, at den tidlige adskillelse ikke blot er hjerteløs men også hovedløs, og derfor bør mælkeproduktionen gentænkes. Det bør store spillere som Arla stille sig i spidsen for, lyder det fra Mathias Madsen.

Del |

Mest læste nyheder

Seneste nyheder