Pas på: Snyd med pakker hos nordjysk virksomhed

29 september, 2022 | 10:00
Trustpilot flyder over med anmeldelser om snyd med pakker hos virksomheden pakke.dk, der drives i Nordjylland. Kunderne oplever at blive opkrævet gebyrer efter kontrolvejninger, som ikke stemmer overens med deres egne vejninger.
Foto: Billedarkiv

På Blomsterbakken i Vestbjerg finder man den ene af to afdelinger for virksomheden Pakke.dk. I 2012 startede firmaet, der i dag drives i Nordjylland. På deres hjemmeside skriver pakke.dk, at de ønsker at være et alternativ til de traditionelle muligheder for forsendelse af pakker. Desværre afviger de så meget fra traditionerne, at flere af deres kunder ender med at blive snydt.

Snyd med kontrolvejninger

På Trustpilot kan man læse flere anmeldelser fra kunder, der oplever at have modtaget efterregninger for deres forsendelser fra pakke.dk. Ifølge firmaet vejer kundernes pakker for meget, hvilket fører til, at der skal betales et gebyr. Selvom kunderne betaler gebyret, bliver firmaet ved med at opkræve betaling. Her skriver kunder, at de har betalt op til 846 kroner i gebyrer og stadig bliver opkrævet. Anja Lund er af de kunder, som føler sig snydt af virksomheden.

– Den 11. august bestiller jeg en forsendelse fra pakke.dk, da jeg har solgt nogle lammeskind, som skal sendes til køberen. I den forbindelse er det køberen af lammeskindene, som skal betale fragten. Derfor har jeg ingen grund til at snyde, da det er en anden person, som skal betale fragten, fortæller hun.

Den 31. august modtager hun første mail fra virksomheden. Her opkræver de et gebyr på 61,25 kroner, da de mener, at der er en fejl i forsendelsen. Helt præcist skriver de følgende:

Anja Lund er ikke enig i deres afgørelse og ønsker derfor at komme i kontakt med kundeservice. Det er dog ikke let at finde frem til et telefonnummer, man kan ringe på.

– Jeg kigger under deres kontaktoplysninger på deres hjemmesider, hvor de oplyser et tidsrum, hvor de kan kontaktes. Her skriver de bare ikke noget telefonnummer.

Hun prøver derfor at kontakte virksomheden via en chatfunktion på deres hjemmeside. Her skriver hun, at hun leder efter deres telefonnummer. Hun får svar tilbage fra en robot, som skriver “Undskyld, men det ved jeg faktisk ikke”.

Rykker med truende ordlyd

Herefter får Anja Lund mistanke om, at der er tale om svindel. Derfor betaler hun ikke gebyret. Den 22. september modtager hun endnu en mail:

Her vedhæfter de en regning med et rykkergebyr på 100 kroner plus det oprindelige beløb. Samtidig skriver de, at hun kan risikere endnu en rykker, hvis hun ikke handler på den, de har fremsendt.

I fællesskab med en af hendes døtre, finder Anja Lund frem til deres telefonnummer, som hun ringer op til fredag den 23. september. Her kommer hun i kontakt med en engelsktalende medarbejder, som ikke forstår, hvad hun siger. Medarbejderen fortæller, at der kommer en dansktalende medarbejder mandag. Efter hun har været i kontakt med kundeservice, modtager hun følgende mail:

Hun svarer tilbage, at hun ringer tilbage mandag, da hun gerne vil tale med en dansktalende medarbejder. Mandag formiddag ringer hun igen, men det er stadig ikke muligt at komme i kontakt med en medarbejder, der taler dansk. Hun får at vide, at der vil være en, som hun kan tale med tirsdag.

Nu står hun tilbage som en af de mange i rækken, der bliver opkrævet gebyr efter en kontrolvejning. Derfor vil hun gerne advare andre mod at komme i samme situation.

– Jeg ved, at jeg ikke har vejet forkert, så jeg nægter at betale, og jeg er jo ikke den eneste. Jeg synes, at det er noget svineri, at de snyder folk på den måde, for jeg kan jo ikke bevise det. Pas på og brug aldrig pakke.dk.

Del |

Mest læste nyheder

Seneste nyheder