Farvel til fest, fællesskaber og fremtidsplaner

10 september, 2022 | 13:00
Det er blevet væsentlig dyrere at være dansker de seneste seks måneder og særligt de unge rammes af de stigende forbrugerpriser. Næsten hver tredje siger, at deres levevis og fremtidsplaner i betragtelig grad er påvirket af de stigende priser. Det viser tal fra ny stor forbrugerundersøgelse.
Foto: ALDImeter

Aldimeter står bag undersøgelsen, som er er foretaget i forbindelse med Ungdommens Folkemøde. 70 procent af de unge mellem 18 og 30 svarede, at både deres levevis og fremtidsplaner er påvirkede af de højere priser. I aldersgruppen over 31 er dette tal ‘kun’ 56 procent. 

”Der er stor forskel på, hvordan danskernes levevis og fremtidsplaner påvirkes afhængigt af den enkeltes livssituation. To tredjedele af landets unge er bekymrede for deres privatøkonomi og føler sig pengepressede.  

Det er en samfundsudfordring, når unge forsøger at løse deres økonomiske udfordringer ved at nedprioritere deres sociale liv og de fællesskaber, de er en del af. Det bør ikke alene være unges ansvar at håndtere denne økonomiske bekymring, der kan få afgørende betydning for deres livsvilkår og muligheder for at indgå og tage del i samfundet. I stedet skal det være en opgave, vi som samfund tager del i, fordi konsekvenserne af at isolere ungdommen fra afgørende dannende og demokratiske arenaer på sigt vil få endnu større konsekvenser,” siger Olivia Grant fra Ungdomsbureaet, der står bag Ungdommens Folkemøde. 

Forbrugerprisindekset, der indikerer prisudviklingen på danske forbrugeres varer, er fra juli 2021 til juli 2022 steget fra 1,6 til 8,7.
 

Del |

Kilde: ALDI Danmark

Mest læste nyheder

Seneste nyheder