Efter adskillige klager ændrer Rejsekort nu kravene

7 september, 2022 | 20:00
Forbrugerombudsmanden har på baggrund af adskillige klager anmodet Rejsekort om at ændre i sine vilkår og handelsbetingelser, så de overholder de forbrugerbeskyttende regler.
Foto: MinByAalborg

Tidligere kunne forbrugere kun få udbetalt en restsaldo på et anonymt Rejsekort, ved at udfylde en blanket, som så derefter skulle indsendes. Men de nye krav gør, at man fremover kan få dette restbeløb udbetalt på alle landets salgssteder indtil et år efter udløb af rejsekortet.  

Et rejsekort har kun en gyldighed på 5 år, men forbrugere med et anonyme rejsekort har hverken på rejsekortet eller kvitteringen kunnet se, hvornår kortet udløb. Pludselig holdt de bare op med at virke. 

Rejsekort har oplyst, at der på sigt vil blive påtrykt udløbsdato på nye rejsekort, og man kan allerede købe disse kort på nogle salgssteder. 

Forbrugerombudsmanden har også vurderet, at Rejsekort ikke måtte: 

Spærre et kort og registrere forbrugeren automatisk, hvis forbrugeren tre gange havde glemt at checke ud, eller hvis forbrugeren havde en gæld på mere end 500 kroner. I disse situationer skal hver sag vurderes konkret, 

tage gebyr for at slette en forbruger fra registret, når forbrugeren havde betalt den gæld, som var årsag til registreringen, 

tage gebyr for at udbetale restsaldoen på et rejsekort, 

pålægge en forbruger bevisbyrden ved fejlregistrering af en rejse. 

Rejsekort har efterkommet alle ovenstående punkter, og har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at det skal være både nemt og gennemsigtigt at være rejsekortkunde, og at forbrugerne skal være trygge ved, at den forbrugerbeskyttende lovgivning overholdes.

Forbrugere, som køber Rejsekort Personligt online, får fortsat ikke de væsentligste oplysninger tilsendt på et varigt medium, som de skal ifølge betalingsloven. Rejsekort har oplyst, at det bunder i tekniske udfordringer, som vil være løst inden udgangen af 2022. Rejsekort har meddelt, at Rejsekort som en midlertidig løsning vil eftersende kortbestemmelserne til eksisterende kunder samt nye kunder efter oprettelse af aftalen om et personligt rejsekort.

Del |

Kilde: Forbrugerombudsmanden | Carl Jacobsens Vej 35 | 2500 Valby

Mest læste nyheder

Seneste nyheder