Dalende interesse for at stå for snerydningen i Nordjylland

2 september, 2022 | 07:00
Vejdirektoratet mangler vognmænd til at varetage ruter for vintertjeneste i Nordjylland.
Foto: Billedarkiv

Torsdag den 18. august var der tilbudsfrist på udbud af vintertjeneste på kørebaner i Danmark.  

I en pressemeddelelse skriver vejdirektoratet, at de i år kun modtog tilbud fra 24 tilbudsgivere mod 70 tilbudsgivere i 2018. Og selvom fristen er overskredet, mangler 17 ruter stadig vognmænd. 

Derfor opfordres vognmænd, der ikke fik indsendt tilbud inden deadline, til at tage fat i Vejdirektoratet. 

Det er små og store vognmænd i områder som for eksempel Nordjylland, Midt- og Sønderjylland og på Sjælland, som Vejdirektoratet særligt gerne vil i kontakt med. 

Færre afgav tilbud 

Drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt, Vejdirektoratet, siger:
”Det er klart, at vi gerne havde fået aftaler på plads for alle ruter på én gang. Der må vi bare tage til efterretning, at markedet har ændret sig radikalt siden 2018. Vi har haft en virkelig god og givende dialog med branchen de seneste måneder, og jeg vil gerne takke for de værdifulde input, vi har fået. Det bliver en stor hjælp i vores arbejde med kommende udbud om vintertjeneste.”   

Nogle af de tiltag, som Vejdirektoratet har ændret i forhold til tidligere udbud, er, at beredskabsperioderne er ændret. Hvor vognmænd før skulle stå klar til at rykke ud for at salte den 1. oktober, så er den dato nu rykket til den 15. oktober. Perioden går fortsat frem til den 30. april i foråret. For plovbiler er beredskabsperioden ændret fra at træde i kraft den 1. november til den 15. november. Perioden går som før frem til den 30. marts. 

Ændringen af beredskabsperioderne sker ud fra en gennemgang og vurdering af historisk data for vintrene fra 2015 til og med foråret 2022, som medfører, at perioden for snerydning og glatførebekæmpelse kan reduceres. 

Derudover har Vejdirektoratet efter dialog med branchen og for at indarbejde mere fleksibilitet for vognmændene blandt andet indført valgfrie startsteder på ruterne, valgfrie saltdepoter på alle ruter og mulighed for tankning af salt undervejs på ruten, som gør, at vognmændene ikke skal vende tilbage til startstedet for at fylde mere salt på. 

Del |

Mest læste nyheder

Seneste nyheder