Aalborghus-elever laver DNA-eksperimenter på studietur

12 november, 2012 | 09:09
Presse

 
Stadig færre unge søger optagelse på naturvidenskabelige studier, og hvis tendensen fortsætter, kan det i sidste ende bremse den teknologiske udvikling. Denne udvikling trodser 2. T fra Aalborghus Gymnasium, som på gymnasiets særlige biotek-linje netop specialiserer sig inden for naturvidenskab og bioteknologi.
 
I 2. T på Aalborghus Gymnasium er elevernes brændende interesse for biotek er så stor, at de valgte at lade deres studietur gå til den internationale kemikoncern Bayers hovedkontor i det tyske Ruhr-distrikt.
 
Klassen havde fået skræddersyet et helt specielt program under Bayers initiativ ’Making Science Make Sense’, hvor formålet er at styrke interessen for naturvidenskab blandt skoleelever.
 
 
Planter som fødevarer og alternative energikilder
Eleverne tilbragte to dage i Bayer CropScience hovedkvarteret i Monheim i Tyskland, hvor de bl.a. lavede molekylære DNA-eksperimenter med rapsfrø og forskede i udnyttelse af planter som alternative energikilder.
 
”Eleverne har i Bayers genteknologiske laboratorier ”forsket” sig frem til nyt rapsplante-DNA, der får rapsplanter til at give 20 % større udbytte af rapsolie end de tidligere kendte typer”, fortæller Carsten Nordentoft, der til dagligt underviser klassen i bioteknologi. ”Og i Bayers kommunikationscenter, BayKomm, fik eleverne en både pædagogisk og praktisk gennemgang af de mange trin og delprocesser et produkt skal gennemløbe helt fra opdagelse til markedslancering og produktets efterfølgende nedbrydning i naturen med fokus på miljøbeskyttelse”.
 
 
Naturvidenskab er en sand øjenåbner!
Gennem forskellige praktiske øvelser, foredrag, diskussioner og rundvisninger blev de også inddraget i at finde løsningsforslag til den globale udfordring med at skaffe føde til en stigende verdensbefolkning. ”Det hele har været meget spændende. Jeg synes især, at det var en øjenåbner at besøge Fungicide Institute, hvor vi lærte, at det kan tage op til 10 år at udvikle produkter, som kan bekæmpe svampesygdomme hos planter og afgrøder. Det har også været sjovt at arbejde med et stort 3D molekyle, hvor vi lærte, hvor godt alting skal passe sammen, når man udvikler nye aktivstoffer”, fortæller en begejstret Anna Henrichsen fra 2. T på Aalborghus Gymnasium.
 
 
”Alt i alt har det været en lærerig og spændende oplevelse for os alle. Det er rigtig flot af Bayer at åbne virksomhedens laboratorier og produktionslokaler for vores elever, som herved får et uerstatteligt indblik i, hvordan den bioteknologiske teori, som de dagligt undervises i, kan anvendes i praksis til produktion og salg i stor skala på verdensplan”, afslutter Carsten Nordentoft fra Aalborghus Gymnasium.

Del |

Mest læste nyheder

Seneste nyheder