Ny uddannelse og nye metoder

24 oktober, 2012 | 05:03
Presse

Ny uddannelse i fuld gang – og nye undervisningsmetoder er taget i brug.
 
24 studerende er her i efteråret 2012 begyndt på en helt ny videreuddannelse ved Det Jyske Musikkonservatorium: Rytmisk Korledelse. Med dette nye tilbud tager konservatoriet også for alvor fat på at indhøste erfaringer med fjernundervisning; halvdelen af de studerende kommer fra Norge.
I den kommende weekend er det muligt at møde de studerende.
 
De 24 studerende er enten diplom- eller masterstuderende. Faget udspringer af konservatoriets særlige kompetencer inden for rytmisk korledelse men omfatter også elementer fra klassisk kordirektion, hvilket afspejles i teamet af undervisere.
 
12 af de 24 studerende deltager via et udvekslingsprogram med HiNT, Højskolen i Nord Trøndelag, i Levanger i Norge, som svarer til en dansk professionshøjskole. Samarbejdet med HiNT er kommet i stand fordi Norsk Korforbund ønsker at løfte kvaliteten inden for rytmisk korledelse – et område hvor netop Det Jyske Musikkonservatorium har en førende position i Europa.
 
Diplom- og masteruddannelserne er deltidsstudier, undervisningen er samlet i en række moduler á 3 dage, typisk over en forlænget weekend. Det første år afvikles halvdelen af modulerne lokalt, i Aalborg og Levanger. I den anden halvdel af modulerne er alle 24 studerende samlet på Det Jyske Musikkonservatoriums afdeling i Aalborg.
 
Fjernundervisning
Undervisningen i de delte moduler foregår til dels ved at underviserne fra Danmark tager til Levanger; men især foregår denne undervisning via fjernundervisning, hvor såvel individuel coaching som holdundervisning sker via videokonference.
 
De foreløbige erfaringer viser at denne form for undervisning er super effektiv, systemet Adobe Connect har vist sig at være yderst velegnet til formålet. Hver studerende har sit eget virtuelle klasserum hvor videooptagelser, noter, feedback, musikeksempler og videosamtaler foregår på én og samme platform, og hvor underviserne på skift kan følge med i forløbet undervejs eller se optagelsen af en virtuel undervisningstime.
 
Undervisningens indhold
Undervisningen omfatter bl.a. hørelære/teori, improvisation, rytmisk træning, korarrangement, teoretisk pædagogik, rytmisk klaver og naturligvis korledelse. I nogle fag foregår undervisningen samlet, i andre – f.eks. korledelse – er undervisningen niveaudelt mellem diplom- og masterstuderende.
 
Alle studerende har været gennem en optagelsesprøve der omfatter en mindre undervisningsdemonstration samt klaver/sang og rytmik og bevægelse.
 
 
Se mere om Det Jyske Musikkonservatoriums videreuddannelser på: https://www.musikkons.dk/index.php?id=35
 
Foto tekst: Fra en workshop med Jim Daus Hjernøe på The Real Group Festival 2012 i Stokholm. Fotograf: Paul Philip Abrigo.
 
 

Del |

Mest læste nyheder

Seneste nyheder