Unge gambler med risikoen for sexsygdomme

19 september, 2012 | 06:48
Arkiv

 

I de næste uger bliver de unge i Aalborg Kommune opfordret til at huske kondom, når de er sammen med en ny sexpartner. For en person, der er smittet med klamydia, oplever ofte ingen symptomer. Derfor ved mange ikke, at de er blevet smittet. Den årlige Kun med Kondom-kampagne skydes i år i gang med rekordstor deltagelse af fitnesscentre, tøjbutikker, skoler og cafeer.
 
Det sker ikke for mig – sådan tænker mange unge, når det drejer sig om risikoen for at blive smittet med en sexsygdom. Næsten tre fjerdedele af landets unge mener, at deres egen risiko for at blive smittet er enten lille eller meget lille. Men virkeligheden er, at op mod hver tredje ung op til 25 år har haft en sexsygdom.
 
De unges risiko for at blive smittet med en sexsygdom ligger dermed meget højere, end de selv tror. Det viser tallene i en ny undersøgelse, som Sundhedsstyrelsen har lavet om danske unge og sex op til den årlige Kun med Kondom-kampagne.
 
– Når vi spørger de unge, siger 98 procent, at det er dårlig stil at smitte en anden med en sexsygdom. De vil faktisk hellere huskes som en dårlig sexpartner end som en, som smittede med en sexsygdom. Alligevel undlader ca. halvdelen at bruge kondom konsekvent, når de er sammen med en ny partner. Det er rigtig uheldigt, for halvdelen af alle, der smittes med klamydia, oplever ingen symptomer, siger Niels Sandø, specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen og projektleder på Kun med Kondom.
 
– Unge husker deres sexpartnere – på godt og ondt. Derfor stiller kampagnen de unge spørgsmålet: “Hvad vil du huskes for?” og opfordrer dem til at blive husket for noget godt og ikke for en tur til lægen med klamydia, kondylomer eller herpes, siger han.
 
Sundhedsstyrelsen vurderer, at på landsplan er 50.000 danskere smittet med klamydia.
Stor lokal opbakning til kampagnen
 
I Sex & Samfund har man sikret, at over 700 lokale aktører som uddannelsesinstitutioner, fitnesscentre, taxaselskaber, biblioteker og cafeer over hele landet bakker op om kampagnen. Det sker med egne aktiviteter og distribution af kondomer, visitkort med QR-kode, plakater og t-shirts.
 
Det er en rekordstor deltagelse af lokale aktører, og deres opbakning er vigtig, fortæller projektleder i Sex & Samfund, Søren Ingemann Zinck:
 
– Det er vigtigt, at de unge i deres hverdag i lokalsamfundet – i fitness¬centret, i tøjbutikken eller i fredags-cafeen – møder nogen, der bakker op om kampagnens budskaber. Det sender et stærkt signal om, at det at tage ansvar og bruge kondom, når man er sammen med en ny partner, er for alle og noget, som alle unge kan tale om.
Om kampagnen
 
Kun med Kondom-kampagnen skydes i gang mandag den 10. september og kører frem til den 23. september. Den er rettet mod især de 18-22 årige, og de unge møder kampagnen i tv, radio, magasiner og online. 87 kommuner har meldt sig til kampagnen, der også bakkes op af mere end 700 uddannelses-institutioner, diskoteker og andre lokale aktører over hele landet. Kampagnen kører samtidig på Facebook, hvor unge blandt andet kan hjælpe rapperen AndyOp med at skrive et kondom-rap eller blive ’ildsjæl’ og dele kondomer ud i eget netværk.
 

Del |

Mest læste nyheder

Seneste nyheder