Nye trompetpiger til danskernes biografture

28 marts, 2012 | 07:00

Siden 1957 er alle danskeres biografture startet med hornmusik – nærmere bestemt den klassiske trompetfanfare fra Dansk Reklame Film, der indikerer, at nu starter biografoplevelsen. Sådan bliver det også i fremtiden, men fra torsdag den 29. marts får danskerne tre helt nye og ”levende” trompetpiger at dele oplevelsen med.
Mere end 13 millioner gange årligt sætter danskerne sig til rette i mørket for at opleve film på det store lærred. Fra på torsdag skal de mange millioner mennesker vende sig til nyt selskab i biografsalen. Nu sættes der nemlig helt nye ansigter på de klassiske trompetpiger. Det sker, når Dansk Reklame Film lancerer et animeret trompetpige-univers udført af folkene bag succesfilmen Ronal Barbaren:
”Vi ved godt, at vi her er inde at røre ved noget, der af mange nærmest opfattes som et stykke dansk kulturarv. Derfor har vi også tænkt os vældig godt om, før vi nu introducerer danskerne for et helt nyt trompet-univers,” siger Lisbeth Sahl fra Dansk Reklame Film om de tre nye animerede trompetister. Og det kan godt røbes, at den ene er en ukuelig lille dame, der skal gå grueligt meget igennem, før fanfaren sidder lige i skabet.
Danskerne elsker biografreklamer
Når de nye trompetpiger ser dagens lys for første gang på torsdag, er det samtidig fortællingen om et unikt samspil mellem reklamer og oplevelser. For danskerne er ganske enkelt vilde med biografreklamer:
”Intet sted i verden er reklame og biografoplevelse så tæt forbundet som i Danmark. I Danmark kommer 90-95 procent af alle biografgæsterne før reklamerne starter – det sker ingen andre steder i verden. Det kan hænge sammen med, at reklamer i Danmark historisk set kom i biografen mange år før, de kom på tv, og danskerne har derfor, modsat andre lande, forbundet biografreklamer med noget specielt, fordi en tur i biografen er noget særligt. Med de nye trompetpiger forsøger vi at gøre dette samspil endnu mere levende for biografgæsterne,” siger Lisbeth Sahl.
Biografuniversets svar på Irma-pigen
Ideen og skabelsen af det nye trompetpige-univers er udviklet af reklamebureauet We Love People i samarbejde med folkene bag den meget roste animationsfilm Ronal Barbaren:
“At arbejde med et så klassisk univers i lyd og billede, som trompetpigerne er, kan sammenlignes med at arbejde med et logo som Irma-pigen. Det betyder, man skal gå til opgaven med stor respekt og finde den rigtige balance mellem tradition og fornyelse. Vi håber, danskerne vil tage godt imod de nye trompetpiger, som de næste mange år bliver det første, vi ser, når der skal grines, grædes, gyses eller kysses på bageste række i biografen,” siger Pernille Simmelkiær fra We Love People.
 

Del |

Mest læste nyheder

Seneste nyheder