Salling Group tager et stort skridt i retning af at forbedre dyrevelfærden for kyllinger i deres sortiment. I en nylig pressemeddelelse annoncerer koncernen en omfattende handlingsplan, der sigter mod at udfase over 5 millioner turbokyllinger inden 2025 og langsomt introducere langsommere voksende racer i deres frostkyllingeudvalg inden 2026.
Henrik Vinther Olesen, Group Vice President i Salling Group, udtaler: “Vi er glade for endelig at kunne melde næste skridt ud i vores plan for at løfte dyrevelfærden for kyllinger. Vi skal helt i mål med udfasningen af de hurtigtvoksende turbokyllinger, og vi vil også videre op af velfærdsstigen ved bl.a. at sikre, at kyllingerne får bedre pladsforhold.”
Dyreværnsforeningen Anima har i årevis arbejdet tæt sammen med Salling Group for at forbedre forholdene for kyllinger. Anima estimerer, at den nye handlingsplan vil gavne mindst 5 millioner kyllinger årligt. Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima, siger: “Salling Group tager et ekstremt vigtigt skridt frem og signalerer til resten af markedet, at der ikke er nogen fremtid for kyllinger, der er systematisk avlet til dårligt at kunne bære deres egen vægt. Turbokylling er officielt blevet de nye burhøns nu.”
Salling Groups nye initiativer omfatter også en markant nedskruning af markedsføringen af hurtigtvoksende kyllinger og vil gælde for alle deres ca. 650 butikker, herunder Netto, Føtex, Bilka og Salling. Disse skridt markerer et vigtigt fremskridt mod en mere bæredygtig praksis inden for detailhandelen og dyrevelfærd.