Få succes med egen webshop

Iværksætterlysten er større end nogensinde, ikke mindst blandt de yngre generationer, der som oftest sætter projekter i værk, der bruger Internettet som en primær ressource. Det gælder for eksempel de mange webshops, der skyder op over alt. Det er dog ikke så let at drive webshop, som man måske skulle tro, men med en målrettet indsats kommer man altid langt. Læs med og få et par eksempler på, hvilke udfordringer, der venter.

Postordre-virksomheder skal have fokus på logistikken

De fleste webshops beskæftiger sig medpostordresalg, og her er logistikken den første udfordring. I starten er ordremængden som regel meget begrænset, og køber man pakkeporto på posthuset, koster det et svimlende beløb af sende pakker. Heldigvis er der på det seneste dukket tjenester op som ”coolrunner” og andre, der på vegne af små webshops køber samlet virtuel porto i stor volumen, og sender rabatten videre til webshopejerne. Her kan man også få adgang til labelsystemer, så det hele glider lidt lettere. I starten betyder det måske ikke meget, om det tager 5 eller 10 minutter at færdiggøre en forsendelse, men med volumen bliver det pludselig altafgørende.

Når mængden af pakker begynder at stige, finder du også hurtigt ud af, at det er vigtigt at indrette pakkebordet optimalt med alle remedier inden for rækkevidde. Det gælder også papkasser og øvrig emballage. Når der kommer gang i tingene, skal du for alt i verden ikke købe emballage på posthuset eller hos boghandleren. Det bliver alt for dyrt. Tjek i stedet grosister som eksempelvis www.emballage-shoppen.dk, hvor emballage og tilbehør kan købes i mængder til helt andre priser.

Iværksætteri kræver kapital

Mange nye iværksættere forestiller sig, at det næsten er gratis at åbne en webshop. Måske kender de nogen, der kan bikse en hjemmeside sammen, og billeder og tekst er der måske en fætter, der godt kan hjælpe med over en kop øl. Det kan der såmænd sagtens komme en fungerende webshop ud af, men kunderne lægger ikke nødvendigvis nogen ordrer. Det skyldes blandt andet, at mange i dag er skeptiske og er bange for at blive snydt af fuskere. Det er en helt reel frygt, for der snydes og bedrages rigtig meget derude.

Desværre er et af de typiske kendetegn på fusker-hjemmesider, at der er sløset med detaljerne og professionalismen, så du risikerer at bliver fejlbedømt på den konto. For de flestes vedkommende er der ikke andre udveje, end at lade professionelle fagfolk udarbejde webshoppen. Det kan blive rigtig dyrt, og derfor har du brug for en vis startkapital, hvis webshoppen skal komme godt fra land.

I dag er det desværre ikke så let at skaffe kapital, som det var førhen. Bankerne er sjældent interesserede i at låne ud til nystartede virksomheder, og selvkviklån og andre typer forbrugslån er næsten umulge at få, hvis formålet er finansiering af iværksætteri. Som følge af denne situation er der opstået helt nye finansieringsmodeller, som går under navnet crowdfunding. Begrebet dækker over, at en masse små investorer hver indskyder et lille beløb til et projekt, mod at få et eller andet ud af det selv efterfølgende. Hagen er dog, at indskuddet er tabt, hvis projektet eller virksomheden alligevel ikke klarer sig og går konkurs. Den nye danske portal Lendino benytter netop dette princip, og her kan du både blive långiver og låntager. Læs mere her, hvis du synes, det lyder interessant.

Som iværksætter er dog nok optagelse af lån, der interesserer dig mest. For at kunne blive optaget på portalen, stilles der dog en række krav til din virksomhed, men det kan du læse mere mere om på ders hjemmeside.

Kommentarer

kommentarer

Be the first to comment on "Få succes med egen webshop"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*