Danskerne bruger nettet til overraskelser og pinlige indkøb

1446068_26421276

Væksten i dansk e-handel forstætter ufortrødent, og salget fra 2013 til 2014 vil stige med mindst 15 pct., vurderer FDIH. Men det er altså ikke kun os selv, vi forkæler, når vi sætter dankortet på overarbejde foran computeren. Danskerne er lige så gode til at overraske partneren med gaver købt på nettet, som de er til at foretage pinlige indkøb i cyberspace. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Analyse Danmark for logistikvirksomheden Bring.

København, den 11. december 2014 – Danskerne har brugt 36 mia. kr. på e-handel i det første halvår af 2014, og der forventes en vækst på 15 pct. fra 2013 til 2014. Nu er vi godt inde i andet halvår af 2014, og julepynten er så små ved at finde plads i butiksruderne. Men det er altså ikke kun i den søde juletid, vi forkæler hinanden med gaver. En ud af seks danskere har nemlig købt en gave til sin partner på nettet og fået pakken leveret et andet sted end derhjemme for at holde indkøbet hemmeligt. Det viser nye tal fra logistikvirksomheden Bring.

”Flere og flere danskere køber julegaver på nettet, men vores nye tal viser, at det ikke kun er julen, der lokker gavehumøret frem hos den danske befolkning. Danskerne forkæler hinanden med gaver året rundt og ikke kun, når højtiderne kræver det. Denne trend understreger, at nethandel ikke længere er et årstidsfænomen, men en helt naturlig del af vores indkøbsvaner,” siger Jens Rom, adm. direktør hos Bring Danmark

Danskerne køber de pinlige varer på nettet

Det er imidlertid ikke kun romantik og gavehumør, der kan få danskerne til at købe varer over nettet – en ud af syv danskere har købt en vare på nettet, fordi de synes, det var for pinligt at købe den i en fysisk butik. Hvilken type varer, det så drejer sig om, kan man kun gisne om, men 14 pct. har klikket ”Føj til indkøbskurv” i stedet for at stå i kø med rødmende kinder.

Fleksible løsninger afgør vores shoppe-vaner

Syv ud af ti af danskere siger, at gode leveringsmuligheder afgør, hvor de shopper på nettet. Og netop muligheden for at bestemme, hvordan og hvornår ens varer leveres er en nøgleprioritet for de danskere netshoppere.

”I takt med, at nethandlen vokser, forventer forbrugere, at de kan få leveret varerne, hvornår og hvor det passer dem. Det kan vi sagtens forstå, og det har også medvirket til, at vi nu introducerer muligheden for hjemmelevering om aftenen og hurtigere udlevering via afhentningsbutik alle ugens syv dage eller i en pakkeautomat, med samme nærhed som dagligvarebutikkerne,” siger Jens Rom

Udpluk fra Analyse Danmarks undersøgelse

Har du nogensinde købt en vare på nettet, fordi du syntes, det var pinligt at købe varen i en fysisk butik?

Ja (total) – 14 %

Ja (mænd) – 15 %

Ja (kvinder) – 14 %

Nej (total) – 85 %

Nej (mænd) – 85 %

Nej (kvinder) – 86 %

Har du nogensinde købt en vare på nettet og fået den leveret et andet sted (f.eks. på din arbejdsplads eller et afhentningssted) for at skjule købet for din partner?

Ja, fordi jeg ikke ville have at hun/han kendte til købet (total) – 3 %

Ja, fordi jeg ikke ville have at hun/han kendte til købet (mænd) – 2 %

Ja, fordi jeg ikke ville have at hun/han kendte til købet (kvinder) – 4 %

Ja, fordi det var en overraskelse til ham/hende (total) – 15 %

Ja, fordi det var en overraskelse til ham/hende (mænd) – 17 %

Ja, fordi det var en overraskelse til ham/hende (kvinder) – 13 %

Om undersøgelsen

Analyse Danmarks undersøgelse er udarbejdet på baggrund af i alt 1.113 repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er udført som en webbaseret undersøgelse via Analyse Danmarks ”DK-Panelet”. Interviewene er gennemført i perioden den 24. september til den 29. september 2014.

Om den statistiske usikkerhed

Resultaterne i denne pressemeddelelse er baseret på en meningsmåling, analyseinstituttet Analyse Danmark har foretaget for Bring. Alle tal, der er baseret på meningsmålinger, er behæftet med en statistisk usikkerhed. Den statistiske usikkerhed udregnes ud fra andelens størrelse og antallet af respondenter, der har svaret på spørgsmålet. Den statistiske usikkerhed på resultaterne i denne undersøgelse er på op til +/- 2,2 procentpoint.

Om Bring

Bring løser hverdagslogistikken for små og store virksomheder i Norden. Vi hjælper dig med effektivt at transportere, lagre og levere. Med et helhedstilbud inden for pakker, gods, termo, lager, bud og post kan Bring bistå din virksomhed med små og store opgaver i Danmark og derfra til eller fra resten af verden. Sammen finder vi den bedste løsning for jer – til jer eller direkte til jeres kunder. bring.dk.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *