Mere stabil øko-racer triller endnu længere på literen

Eco-racecar

Ny specialtilpasset motor, et optimeret brændselscellesystem og stærkere materialer på udsatte steder er blandt forbedringerne på den brændstofbesparende øko-racerbil, som studerende fra Aalborg Universitet kæmper for at få klar til international konkurrence i Holland.

De studerende fra Team Aalborg Energy har været ude på en første succesfuld prøvetur med øko-raceren. Nu er den tilbage i værkstedet på Institut for Energiteknik, hvor der er travlt med sidste-øjebliks forbedringer.

– Vores prøvetur gik rigtig godt. Det plejer ellers tit at gå galt med de første tests. Men der mangler stadig noget, og vi kommer til at arbejde de sidste dage inden løbet på at få de sidste ting klar, fortæller en af de erfarne ingeniørstuderende på holdet, Jens-Kristian Langkjær. Han virker ubekymret:

– Det er, som det plejer at være. Vi er altid pressede lige til det sidste. Men det er også dér, de bedste løsninger kommer, så på den måde er det fint nok.

Den 18. maj sætter holdet kursen mod Rotterdam for at være klar til start få dage efter i den verdensomspændende Shell Eco-marathon-konkurrence, som i den europæiske version fejrer 30 års jubilæum i år med omkring 200 deltagende hold og 3000 studerende.

Aalborgholdets bil ”Cimbrer” er med i den hårde konkurrence i brintbilklassen for små bybiler (”Urban Concept”), der skal være udstyret med vinduesviskere, blinklys, bremselys og horn. I fjor opnåede holdet en andenplads, da ”Cimbrer” kørte 65 kilometer per kilowatttime, hvilket oversat til almindelig brændstoføkonomi ville svare til 575 kilometer per liter benzin. Gruppen satser på at forbedre præstationen med cirka 5-10 procent i år.

Læs mere på aau.dk eller få en statusrapport på YouTube.

Kommentarer

kommentarer

Be the first to comment on "Mere stabil øko-racer triller endnu længere på literen"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*